Logo szkoły
05-091 Ząbki
ul. Batorego 37  
tel. 22 799 74 92
       534 500 133

Muzyka, taniec, zabawa - wspieranie rozwoju dzieci

Celem innowacji jest: rozwój dziecka, rozwijanie jego zainteresowań muzycznych wyobraźni twórczej, podniesienie poziomu wiedzy muzycznej. Mamy nadzieję, że realizacja tej innowacji dostarczy dzieciom wiele nowych przeżyć i radości oraz pobudzi ich wyobraźnię twórczą.

1. Wstęp - uzasadnienie celowości wprowadzenia innowacji.

Myśl o realizacji innowacji pedagogicznej w szkole powstała w wyniku obserwacji uczniów podczas przerw oraz zainteresowania muzyką na lekcji muzyki, wyjazdów czy imprezach szkolnych

Radość, jaką wnosi muzyka w życie uczniów była inspiracją do podjęcia tych działań, które według nas przyczynią się do zapewnią dzieciom wszechstronnego rozwoju.

Odpowiednio dobrane do wieku treści muzyczne w dużej mierze mogą również przyczynić się do podniesienia skuteczności kształcenia muzycznego.

Realizując naszą innowację umożliwimy poprzez zabawę takie sytuacje, aby każde dziecko mogło wykorzystać swój potencjał rozwojowy.

Znakomitą okazją do tego będzie nauka poprzez zabawę podczas poznawania różnych „epok muzycznych” i to w jaki sposób muzyka zmieniała się na przestrzeni pokoleń. Każdy uczeń biorący udział w projekcie oprócz poznania muzyki różnych pokoleń będzie mógł zaprezentować, przedstawić ją za pomocą stroju odpowiednio dobranego do danej epoki muzycznej

Zajęcia wzbogacane będą o zabawy następującymi metodami:

- słuchanie muzyki danej epoki

- tańce,

- śpiew,

- trój adekwatny do danej epoki muzycznej

Stosowanie tych metod nie tylko pozwoli uatrakcyjnić przerwy. Dostarczy dzieciom nowych sposobów wyrażania siebie i swoich pomysłów. Pozwoli na zdobywanie nowych doświadczeń, umiejętności Wpłynie na podniesienie rozwoju zainteresowania muzyką różnych pokoleń. Muzyka , zabawa to podstawowe formy aktywności uczniów w wieku szkolnym. Słuchanie muzyki korzystnie wpływa między innymi na procesy poznawcze, wyobraźnię, pamięć. Ruch przy muzyce wpływa korzystnie na integrację uczniów , współdziałanie w grupie, dostosowanie się do reguł, rozwój fizyczny. Przełamują takie bariery jak: kompleksy i nieśmiałość.

2. ADRESACI INNOWACJI

Osobami realizującymi innowację, czyli wykonawcami programu są: Monika Aleksandrowska- Frydel, Monika Kurek Szkoły Podstawowej nr 5 w Ząbkach. Uczestnikami będą uczniowie klasy I- VIII Szkoły Podstawowej nr 5 w Ząbkach.

3. ROZMIAR PRZESTRZENNY

Innowacja będzie realizowana na terenie Szkoły Podstawowej nr 5 w Ząbkach.

4. ROZMIAR CZASOWY

Działania rozpoczną się w lutym i będą trwać do końca roku szkolnego.

5. CELE INNOWACJI

· rozwijanie zainteresowań i zamiłowań muzycznych oraz wrażliwości muzycznej,

· wzbogacanie i kształtowanie osobowości,

· rozwijanie wyobraźni i innwencji twórczej,

· podniesienie poziomu kultury muzycznej

· wskazanie wartościowego sposobu spędzania wolnego czasu podczas przerw

· podnoszenie poczucia własnej wartości

· kształtowanie słuchu muzycznego

· rozbudzenie miłości do muzyki

· rozładowywanie nagromadzonej energii, napięcia

· kształtowanie pamięci słuchowej i rozwijanie ekspresji

6. SPOSÓB REALIZACJI:

Metody

· aktywizujące,

· praktycznego działania.

Formy

grupowa i indywidualna

7. ZAKRES TREŚCI I HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

a) Aktywne słuchanie muzyki zmieniającej się na przestrzeni lat zaczynając na latach dwudziestych ubiegłego wieku kończąc na współczesności.

Innowacja planowana jest na luty 2025r., którą będą rozpoczynały lata 20 i 30.

Na telebimie będą leciały utwory, aby uczniowie mogli bardziej wyobrazić sobie minione lata ( dostarczanie informacji dwutorowo poprzez wzrok i słuch co wpłynie korzystnie na ich wyobraźnię)

Uczniowie będą mieli za zadanie przygotować stroje adekwatne do danych lat. Tydzień wyprzedzający wydarzenie muzyczne na terenie naszej placówki będą wywieszone plakaty ułatwiające dopasowanie stroju do danej epoki muzycznej.

Uczniowie podczas długich przerw będą mogli usłyszeć muzykę stworzoną w tamtych latach i spróbują zatańczyć do piosenek puszczanych z głośników

W każdym miesiącu zostanie wybrana jedna osoba, której strój będzie najbardziej kreatywny, adekwatny do prezentowanej epoki. W kolejnych miesiącach będą prezentowane następne lata:

Luty- lata 20,40

Marzec – 50,60

Kwiecień- 70

Maj- 80,90

Czerwiec- zakończy innowację latami 20 XXIw.

Przykładowa muzyka lata 20,30:

Lata 20-40

Lata 50-60

Lata 70- Anna Jantar- Tyle słońca.., Czerwone Gitary, John Lennon, Marek Grechuta- Dni, których nie znamy, Boney M

Lata 80,90- ABBA, Modern Talking, Michael Jackson- Black of white, Madonna, No Doubt, No mercy, Lambada, Joy- Touch By Touch, Desireless -Voyage , C.C. Catch, Fancy-Flames of Love, Ottawan-Hands up

Lata 20 XXIw.- Britney Spears, Jennifer Lopez, Doda, Danzel, Bon Jovi- It,s my life, Ricky Martin, Enrique Iglesias, Sylwia Grzeszczak – och i ach, Agnieszka Chylińska, Kasia Kowalska, Edyta Górniak, Wilki

8. EWALUACJA

Innowacja będzie podlegała ewaluacji bieżącej. Narzędziem ewaluacji stanie się przede wszystkim obserwacja zachowań uczniów podczas przerw muzycznych.

W celu uzyskania informacji zwrotnej, nauczyciel przeprowadzi rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami , co pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych działań.

Odpowiedzialni 
Monika Kurek 
Monika Aleksandrowska-Frydel