Gramy zmysłami - terapia SI
Innowacja pedagogiczna
„Gramy Zmysłami”
Autorzy:
Beata Pinkiewicz-Gara
Joanna Błaszczyńska
Katarzyna Demendecka
Barbara Ostrowska
Paulina Zwierzańska
Realizator: Małgorzata Chwazik
Temat innowacji: „Gramy zmysłami” – poznawanie świata wszystkimi zmysłami.
Nazwa placówki w której realizowana jest innowacja: Szkoła Podstawowa nr 5 im. bł. ks. Jerzego Popiełuszki w Ząbkach
Adresaci: Uczniowie klasy 2b
Czas realizacji: 01.10.2023 – 31.05.2024 r.
Opis zasadności wprowadzenia innowacji
Integracja sensoryczna to zintegrowany system odbierania bodźców sensorycznych poprzez wszystkie zmysły. Dziecko poznaje otoczenie poprzez działania wielozmysłowe, w które jest zaangażowane poprzez: patrzenie, dotykanie, słuchanie, wąchanie, smakowanie, dlatego uważam, że należy dzieciom organizować zabawy, które pozwolą na doświadczanie, odczuwanie i utrwalanie wielozmysłowe. Integracja sensoryczna wspomaga kreatywność oraz twórcze działanie, wspiera rozwój zmysłów, buduje świadomość własnego ciała i jego miejsca w przestrzeni, wspomaga rozwój poznawczy oraz związki przyczynowo - skutkowe, buduje poczucie bezpieczeństwa poprzez wspólne działania w grupie, przyspiesza tempo nauki poprzez zapamiętywanie, a dzieje się to poprzez bezpośrednie działanie podczas zabawy. Polisensoryczne zajęcia utrwalają ekspresję twórczą, dzieci odczuwają satysfakcję i radość dlatego zdecydowałam się na wprowadzenie takiej innowacji w grupie wczesnoszkolnej. Liczę na to, że wprowadzona innowacja będzie dla uczniów początkiem przygody i wierzę, że zabawy sensoryczne będą towarzyszyły im przez długi czas, będą rozwijały ich umysł, kreatywność i zapewniały im dużo radości.
Cele ogólne innowacji:
- kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci;
- tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami;
- rozszerzanie wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
- poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
- wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
- rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
- stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
- tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
- współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.
Zadania innowacji
październik – sensoryczny tor przeszkód
listopad – masa plastyczna
grudzień – sensoryczna choinka
styczeń – akademia smaku
luty – brudne zadnie
marzec – sensoryczna pisanka
kwiecień – dźwięki wokół nas
maj – sensoryczne pudełko
Zasady innowacji
Innowacja prowadzona będzie w oddziale wczesnoszkolnym na terenie placówki w terminie od 01 października 2023 do 31 maja 2024 r. Będzie ona rozszerzała działania Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,,Gramy zmysłami”i przeprowadzona będzie zgodnie z harmonogramem na dany miesiąc.
Nauczyciel realizujący innowację pedagogiczną opierać się będzie na umiejętnościach i doświadczeniach własnych.
Biorąc udział w innowacji, nauczyciel zobowiązuje się realizować zabawy, zajęcia, bądź tworzyć pomoce dydaktyczne w tematyce danego miesiąca. Ogólne ujęcie problematyki pozwolą na realizację projektu w sposób kreatywny, innowacyjny. Zajęcia będą realizowane i dopasowane do możliwości uczniów.
Małgorzata Chwazik - terapeuta SI